dag 25 Monreal 81 km 1370 hm

3 oktober 2019 - Monreal, Spanje

De rustdag van gisteren heeft goed gedaan want opnieuw bij heel mooi weer (blauwe lucht en tot 22C) komen we gemakkelijk boven op de Roelandpas in Roncesvalles. In dit seizoen maar een handvol stappers boven op de pas, maar aan de gites etc te zien kan het hier zeer druk zijn.

Vanaf nu volgen we de route van onze goede kennis Clemens Sweerman. Hij was jarenlang trouwe informant op de fietsbeurs en stierf vorig jaar veel te vroeg. Aan zijn partner Wobien lieten we weten deze tocht ook te maken met Clemens in het achterhoofd. Deze route wijkt soms af van wat ze hier de “echte” route noemen. Zo maken we nu een grote bocht rond Pamplona en rijden dus niet door de stad.

De dagafstanden worden nu ook wat korter, omdat er meer bergen en heuvels komen en we nog ruim de tijd hebben tot 17 oktober.

Maar we zijn dus in Spanje, waar we al zoveel mooie tochten maakten. “Algo mas?” “No de nada” klinkt het bij ons eerste winkelbezoek. Net genoeg Spaans om een vraag te stellen (heel kort) maar te weinig om het meeste van het antwoord (heel heel lang) te verstaan. Allicht vertelt de man of vrouw tijdens het lange betoog dat het kindje van het buurmeisje last heeft van kinkhoest en dat zijn/haar schoonbroer zijn werk verloren is. We hebben er het raden naar want begrijpen er nauwelijks wat van, maar dat is niet zo belangrijk want wij kunnen er op dat moment toch niets aan doen.....

over de Pyreneeën langs de gemakkelijke kantRoncesvallesRoncesvallesvallei van de Errozonder woordeneenvoudvoordeur van ons hostal