dag 29 Boadilla del Camino 88 km 630 hm

7 oktober 2019 - Boadilla del Camino, Spanje

Het is nog behoorlijk fris (6C) als we vroeg op pad gaan. Maar daarna weer de ganse dag zon en namiddag tot 26 C en 2,17% bewolking. Windstil, ocharme voor de tientalle windmolens die we onderweg tegen komen. Wij maar trappen, en zij staan stil..... zonnepanelen, die er niet zijn, zouden hier gouden zaken doen.

Een koffie aan de kathedraal van Burgos warmt ons op en dat doet ook het glooiend landschap dat ons daarna opwacht. Akkers vol met keien, stro om 80 jaar mee toe te komen.

Stef Bos zingt in “ik zie u graag” over Vlaanderen , een song die in ons hoofd zit bij het fietsen door het eindeloos landschap. En neen, we fietsen nooit met oortjes. Bos heeft het over “land van vechters op kasseien ...land van frieten en boeletten... land van mensen die iets zeggen met de kunst van het ontwijken...”. Over Spanje zouden we het kunnen hebben over “land van nutteloze rechte wegen ..... land van Buenos dias tardes y noches.... land van grenzeloze einders..... land van zon en immer blauwe hemel .... land van luidsprekende mensen ... land van uitgestrekte stiltegebieden ... land van café con leche .... land van de camino ....land van akkers vol met keien... land van San en Santa ....land waar we altijd een vreemde zullen zijn ...maar ik zie u graag, ik zie u nog altijd graag”.

Als je de camino fietst kan je niet anders dan ooit slapen in een hostal met de naam”en El camino”, op 6m van de kerk met een klokkenspel dat ons vanacht zal blijven verblijden. Stiltegebieden zijn in Spanje voorbehouden buiten de bebouwde kom .....

kathedraal Burgosstilte - zon- glooikeienkwekerijwindstil maar op de goeie weg.....